Μια σαφής, καθαÏ?ή δομή
Η δομή είναι το Α και το Ω της κάθε παÏ?ουσίασης. ΧωÏ?ίς αυτή, το Ï…Ï€ÎÏ?οχο στυλ, η άνεση στην ομιλία και τα εντυπωσιακά γÏ?αφικά δεν θα Îχουν νόημα Ï?παÏ?ξης. Αν ο παÏ?ουσιαστής κάνει την εÏ?γασία του όπως την πεÏ?ιÎγÏ?αψα παÏ?απάνω με μια λογική σειÏ?ά, τότε η σκÎψη του σχετικά με την παÏ?ουσίαση θα είναι εξαιÏ?ετικά καθαÏ?ή! ΜποÏ?εί να “οπτικοποιήσει” στο μυαλό του το πεÏ?ιεχόμενο και τη Ï?οή της παÏ?ουσίασης.
Το κοινό χÏ?ειάζεται να γνωÏ?ίζει που το πηγαίνουμε την ÏŽÏ?α της παÏ?ουσίασης. Και δεν είναι αÏ?κετό να Îχουμε απλά μια διαφάνεια “ατζÎντας” στο ξεκίνημα για να δείξουμε τη δομή της παÏ?ουσίασης που θα ακολουθήσει. Αντίθετα, μποÏ?εί να χάσει εντελώς το ενδιαφÎÏ?ον του αν του Îχουμε υποσχεθεί μια συγκεκÏ?ιμÎνη δομή και Ï?οή και στην ποÏ?εία δείξουμε ότι χάνουμε τη σειÏ?ά των μηνυμάτων και των στόχων μας.
Και λοιπόν?
Το λÎω πολÏ? συχνά όταν Ï€Ï?οετοιμάζω το υλικό μου. Όταν χτίζω το πεÏ?ιεχόμενο της παÏ?ουσίασής μου βάζω τον εαυτό μου στη θÎση του κοινοÏ? και Ï?ωτάω “και λοιπόν?”. Για παÏ?άδειγμα, είναι το παÏ?άδειγμά μου σχετικό με το μήνυμα που θÎλω να πεÏ?άσω? ΜποÏ?εί να είναι Îξυπνο, αλλά δίνει σημασία σε αυτό που θÎλω? Ή, βοηθάει να χτίσω την ιστοÏ?ία που Îχω σχεδιάσει? Ή, το κοινό μου ενδιαφÎÏ?εται Ï€Ï?άγματι για Îνα σημείο το οποίο εγώ υπεÏ?τονίζω?
“Και λοιπόν?” πάντα κάνω αυτή την πολÏ? σημαντική εÏ?ώτηση. Και αν δεν μποÏ?ÏŽ να την απαντήσω επαÏ?κώς, πιθανότατα κόβω το σχετικό κομμάτι από το πεÏ?ιεχόμενό μου.
ΜποÏ?είς να πεÏ?άσεις το “τεστ του ασανσÎÏ?”?
Ένας εισηγητής μποÏ?εί να τσεκάÏ?ει την αποτελεσματικότητα του μηνÏ?ματός του αν δοκιμάσει το “τεστ του ασανσÎÏ?”. Αυτή η άσκηση μας αναγκάζει να “πουλήσουμε” το μήνυμά μας σε 30-45 δευτεÏ?όλεπτα. Φανταστείτε τη σκηνή:
Είναι Ï€Ï?ογÏ?αμματισμÎνο να παÏ?ουσιάσετε μια νÎα ιδÎα στον επικεφαλής του product marketing της εταιÏ?είας σας, μιας από τις μεγαλÏ?τεÏ?ες βιομηχανίες της χώÏ?ας. Το χÏ?ονοδιάγÏ?αμμα και το μπάτζετ είναι αυστηÏ?ά καθοÏ?ισμÎνο. Î Ï?όκεται για μια εξαιÏ?ετική ευκαιÏ?ία να πάÏ?ετε το ΟΚ από το μάνατζμεντ της εταιÏ?είας και ταυτόχÏ?ονα να αναδειχθείτε. Μόλις φτάνετε στα γÏ?αφεία της διοίκησης Îξω από το γÏ?αφείο του Ï€Ï?οϊσταμÎνου, αυτός βγαίνει Îξω κÏ?ατώντας το αδιάβÏ?οχό του και το βαλιτσάκι του και σας λÎει: “συγνώμη, κάτι Ï€Ï?οÎκυψε, δώσε μου τα βασικά σημεία στο ασανσÎÏ? καθώς θα κατεβαίνουμε“.
Φανταστείτε τη σκηνή. Θα μποÏ?οÏ?σατε να πουλήσετε την ιδÎα σας μÎχÏ?ι να κατÎβει το ασανσÎÏ? και να φτάσετε μÎχÏ?ι το πάÏ?κινγκ, στο αυτοκίνητο του Ï€Ï?οϊσταμÎνου? ΣίγουÏ?α το σενάÏ?ιο δεν είναι πολÏ? πιθανό, αλλά μποÏ?εί να συμβεί. Αυτό όμως που είναι πολÏ? πιθανό είναι να σας ζητηθεί να μικÏ?Ï?νετε το χÏ?όνο της παÏ?ουσίασής σας, ας ποÏ?με από 20 σε 10 λεπτά. Θα μποÏ?οÏ?σατε να το κάνετε? Ίσως να μη χÏ?ειαστεί ποτΠκάτι Ï„Îτοιο, αλλά εξασκώντας την ικανότητά σας σε μια Ï„Îτοια κατάσταση σας βοηθάει να εστιάσετε πολÏ? πιο καθαÏ?ά στα μηνÏ?ματά σας και να κάνετε το πεÏ?ιεχόμενό σας πιο απλό και σαφÎÏ‚.
Ο συγÏ?αφÎας Ron Hoff (στο βιβλίο “I Can See You Naked”) μας θυμίζει ότι Ï€Ï?Îπει να πεÏ?άσουμε το τεστ του David Belasco καθώς θα είμαστε ακόμη στο στάδιο του σχεδιασμοÏ?. O David Belasco ήταν Îνας παÏ?αγωγός που επÎμενε ότι η βασική ιδÎα για κάθε επιτυχημÎνο θεατÏ?ικό ÎÏ?γο που ανÎβαζε θα μποÏ?οÏ?σε να γÏ?αφτεί στο πίσω μÎÏ?ος μιας επαγγελματικής κάÏ?τας (business card). Δοκιμάστε το. ΜποÏ?είτε να αποκÏ?υσταλλώσετε την ουσία από το πεÏ?ιεχόμενό σας σε μια business card? Αν σας φαίνεται αδÏ?νατο, τότε ίσως Ï€Ï?Îπει να ξανασκεφτείτε τα βασικά στοιχεία της δομής της παÏ?ουσίασής σας με βάση αυτό το σκεπτικό.
Και πάλι, όλα αυτά είναι εÏ?γασίες που θα Ï€Ï?Îπει να γίνουν πολÏ? Ï€Ï?ιν ανοίξετε το υπολογιστή σας και και πατήσετε το εικονίδιο του Powerpoint.
Η Ï„Îχνη της Αφήγησης
Όλες οι καλÎÏ‚ παÏ?ουσιάσεις πεÏ?ιλαμβάνουν ιστοÏ?ίες. Οι καλÏ?τεÏ?οι εισηγητÎÏ‚/παÏ?ουσιαστÎÏ‚ φωτίζουν τις απόψεις τους αφηγοÏ?μενοι ιστοÏ?ίες, οι πεÏ?ισσότεÏ?οι Ï€Ï?οσωπικÎÏ‚. Ο ευκολότεÏ?ος Ï„Ï?όπος να εξηγήσουμε σÏ?νθετες ιδÎες είναι μÎσω παÏ?αδειγμάτων ή μÎσω ιστοÏ?ιών που αναδεικνÏ?ουν το επιχείÏ?ημα. Είναι εÏ?κολο για το κοινό μας να θυμάται ιστοÏ?ίες. Αν θÎλετε το κοινό σας να θυμάται το πεÏ?ιεχόμενο της παÏ?ουσίασης, τότε βÏ?είτε Ï„Ï?όπο να το κάνετε εÏ?κολο στη μνήμη. Είναι σημαντικό να Ï€Ï?οσπαθήσετε να δημιουÏ?γήσετε καλÎÏ‚, σÏ?ντομες, ενδιαφÎÏ?ουσες ιστοÏ?ίες ή παÏ?αδείγματα που θα υποστηÏ?ίξουν τα βασικά σημεία της παÏ?ουσίασης σας.
ΕπιπÏ?όσθετα, θα είναι χÏ?ήσιμο να βλÎπετε όλη την (πχ.) 30λεπτη παÏ?ουσίασή σας σαν μια ευκαιÏ?ία να “πείτε μια ιστοÏ?ία”. Οι καλÎÏ‚ ιστοÏ?ίες Îχουν ενδιαφÎÏ?ουσα και σαφή αÏ?χή, Ï€Ï?οκλητικό και ενδιαφÎÏ?ον μÎσο, και Îνα καθαÏ?ÏŒ και λογικό συμπÎÏ?ασμα. Έχω δει πολÏ? καλÎÏ‚ (ίσως όχι σπουδαίες) παÏ?ουσιάσεις, με μÎÏ„Ï?ια γÏ?αφικά και μÎÏ„Ï?ια δομή, αλλά ήταν πολÏ? αποτελεσματικÎÏ‚ γιατί ο εισηγητής χÏ?ησιμοποίησε σχετικÎÏ‚ ιστοÏ?ίες με Îνα καθαÏ?ÏŒ, συνοπτικό Ï„Ï?όπο ώστε να υποστηÏ?ίξει τα επιχειÏ?ήματά του.
Αυτοπεποίθηση – Πως να την αποκτήσετε
Όσο πεÏ?ισσότεÏ?ο Îχετε οÏ?γανώσει το υλικό σας και Îχετε δουλÎψει το πεÏ?ιεχόμενό σας, τόσο λιγότεÏ?ο νευÏ?ικοί θα είστε. Αν Îχετε ξοδÎψει χÏ?όνο να χτίσετε τη δομή του πεÏ?ιεχομÎνου σας, να σχεδιάσετε τα υποστηÏ?ικτικό υλικό σας με Ï„Ï?όπο επαγγελματικό, τότε λίγος χώÏ?ος θα Îχει απομείνει για νευÏ?ικότητα για άγχος. Και Ï„Îλος, αν Îχετε κάνει μια “Ï€Ï?όβα” της παÏ?ουσίασης με Îναν υπολογιστή και Îναν Ï€Ï?οβολÎα (ή κάτι αντίστοιχο) αÏ?κετÎÏ‚ φοÏ?ÎÏ‚, κάθε ίχνος άγχους θα εξαφανιστεί.
Αν ξÎÏ?ουμε καλά το υλικό μας και Îχουμε τεστάÏ?ει τη Ï?οή του, αν ξÎÏ?ουμε ποιά διαφάνεια ακολουθεί κάθε φοÏ?ά, και Îχουμε Ï€Ï?οβλÎψει τις πιθανÎÏ‚ εÏ?ωτήσεις τότε Îχουμε κάνει σημαντικά βήματα στην κατάκτηση της απαÏ?αίτητης αυτοπεποίθησης.
0 Responses to “”