Μια σαφής, καθαÏ?ή δομή

Η δομή είναι το Α και το Ω της κάθε παÏ?ουσίασης. ΧωÏ?ίς αυτή, το υπέÏ?οχο στυλ, η άνεση στην ομιλία και τα εντυπωσιακά γÏ?αφικά δεν θα έχουν νόημα Ï?παÏ?ξης. Αν ο παÏ?ουσιαστής κάνει την εÏ?γασία του όπως την πεÏ?ιέγÏ?αψα παÏ?απάνω με μια λογική σειÏ?ά, τότε η σκέψη του σχετικά με την παÏ?ουσίαση θα είναι εξαιÏ?ετικά καθαÏ?ή! ΜποÏ?εί να “οπτικοποιήσει” στο μυαλό του το πεÏ?ιεχόμενο και τη Ï?οή της παÏ?ουσίασης.

Το κοινό χÏ?ειάζεται να γνωÏ?ίζει που το πηγαίνουμε την ÏŽÏ?α της παÏ?ουσίασης. Και δεν είναι αÏ?κετό να έχουμε απλά μια διαφάνεια “ατζέντας” στο ξεκίνημα για να δείξουμε τη δομή της παÏ?ουσίασης που θα ακολουθήσει. Αντίθετα, μποÏ?εί να χάσει εντελώς το ενδιαφέÏ?ον του αν του έχουμε υποσχεθεί μια συγκεκÏ?ιμένη δομή και Ï?οή και στην ποÏ?εία δείξουμε ότι χάνουμε τη σειÏ?ά των μηνυμάτων και των στόχων μας.

Και λοιπόν?

Το λέω πολÏ? συχνά όταν Ï€Ï?οετοιμάζω το υλικό μου. Όταν χτίζω το πεÏ?ιεχόμενο της παÏ?ουσίασής μου βάζω τον εαυτό μου στη θέση του κοινοÏ? και Ï?ωτάω “και λοιπόν?”. Για παÏ?άδειγμα, είναι το παÏ?άδειγμά μου σχετικό με το μήνυμα που θέλω να πεÏ?άσω? ΜποÏ?εί να είναι έξυπνο, αλλά δίνει σημασία σε αυτό που θέλω? Ή, βοηθάει να χτίσω την ιστοÏ?ία που έχω σχεδιάσει? Ή, το κοινό μου ενδιαφέÏ?εται Ï€Ï?άγματι για ένα σημείο το οποίο εγώ υπεÏ?τονίζω?

Και λοιπόν?” πάντα κάνω αυτή την πολÏ? σημαντική εÏ?ώτηση. Και αν δεν μποÏ?ÏŽ να την απαντήσω επαÏ?κώς, πιθανότατα κόβω το σχετικό κομμάτι από το πεÏ?ιεχόμενό μου.

ΜποÏ?είς να πεÏ?άσεις το “τεστ του ασανσέÏ?”?

Ένας εισηγητής μποÏ?εί να τσεκάÏ?ει την αποτελεσματικότητα του μηνÏ?ματός του αν δοκιμάσει το “τεστ του ασανσέÏ?”. Αυτή η άσκηση μας αναγκάζει να “πουλήσουμε” το μήνυμά μας σε 30-45 δευτεÏ?όλεπτα. Φανταστείτε τη σκηνή:

Είναι Ï€Ï?ογÏ?αμματισμένο να παÏ?ουσιάσετε μια νέα ιδέα στον επικεφαλής του product marketing της εταιÏ?είας σας, μιας από τις μεγαλÏ?τεÏ?ες βιομηχανίες της χώÏ?ας. Το χÏ?ονοδιάγÏ?αμμα και το μπάτζετ είναι αυστηÏ?ά καθοÏ?ισμένο. ΠÏ?όκεται για μια εξαιÏ?ετική ευκαιÏ?ία να πάÏ?ετε το ΟΚ από το μάνατζμεντ της εταιÏ?είας και ταυτόχÏ?ονα να αναδειχθείτε. Μόλις φτάνετε στα γÏ?αφεία της διοίκησης έξω από το γÏ?αφείο του Ï€Ï?οϊσταμένου, αυτός βγαίνει έξω κÏ?ατώντας το αδιάβÏ?οχό του και το βαλιτσάκι του και σας λέει: “συγνώμη, κάτι Ï€Ï?οέκυψε, δώσε μου τα βασικά σημεία στο ασανσέÏ? καθώς θα κατεβαίνουμε“.

Φανταστείτε τη σκηνή. Θα μποÏ?οÏ?σατε να πουλήσετε την ιδέα σας μέχÏ?ι να κατέβει το ασανσέÏ? και να φτάσετε μέχÏ?ι το πάÏ?κινγκ, στο αυτοκίνητο του Ï€Ï?οϊσταμένου? ΣίγουÏ?α το σενάÏ?ιο δεν είναι πολÏ? πιθανό, αλλά μποÏ?εί να συμβεί. Αυτό όμως που είναι πολÏ? πιθανό είναι να σας ζητηθεί να μικÏ?Ï?νετε το χÏ?όνο της παÏ?ουσίασής σας, ας ποÏ?με από 20 σε 10 λεπτά. Θα μποÏ?οÏ?σατε να το κάνετε? Ίσως να μη χÏ?ειαστεί ποτέ κάτι τέτοιο, αλλά εξασκώντας την ικανότητά σας σε μια τέτοια κατάσταση σας βοηθάει να εστιάσετε πολÏ? πιο καθαÏ?ά στα μηνÏ?ματά σας και να κάνετε το πεÏ?ιεχόμενό σας πιο απλό και σαφές.

Ο συγÏ?αφέας Ron Hoff (στο βιβλίο “I Can See You Naked”) μας θυμίζει ότι Ï€Ï?έπει να πεÏ?άσουμε το τεστ του David Belasco καθώς θα είμαστε ακόμη στο στάδιο του σχεδιασμοÏ?. O David Belasco ήταν ένας παÏ?αγωγός που επέμενε ότι η βασική ιδέα για κάθε επιτυχημένο θεατÏ?ικό έÏ?γο που ανέβαζε θα μποÏ?οÏ?σε να γÏ?αφτεί στο πίσω μέÏ?ος μιας επαγγελματικής κάÏ?τας (business card). Δοκιμάστε το. ΜποÏ?είτε να αποκÏ?υσταλλώσετε την ουσία από το πεÏ?ιεχόμενό σας σε μια business card? Αν σας φαίνεται αδÏ?νατο, τότε ίσως Ï€Ï?έπει να ξανασκεφτείτε τα βασικά στοιχεία της δομής της παÏ?ουσίασής σας με βάση αυτό το σκεπτικό.

Και πάλι, όλα αυτά είναι εÏ?γασίες που θα Ï€Ï?έπει να γίνουν πολÏ? Ï€Ï?ιν ανοίξετε το υπολογιστή σας και και πατήσετε το εικονίδιο του Powerpoint.

Η τέχνη της Αφήγησης

Όλες οι καλές παÏ?ουσιάσεις πεÏ?ιλαμβάνουν ιστοÏ?ίες. Οι καλÏ?τεÏ?οι εισηγητές/παÏ?ουσιαστές φωτίζουν τις απόψεις τους αφηγοÏ?μενοι ιστοÏ?ίες, οι πεÏ?ισσότεÏ?οι Ï€Ï?οσωπικές. Ο ευκολότεÏ?ος Ï„Ï?όπος να εξηγήσουμε σÏ?νθετες ιδέες είναι μέσω παÏ?αδειγμάτων ή μέσω ιστοÏ?ιών που αναδεικνÏ?ουν το επιχείÏ?ημα. Είναι εÏ?κολο για το κοινό μας να θυμάται ιστοÏ?ίες. Αν θέλετε το κοινό σας να θυμάται το πεÏ?ιεχόμενο της παÏ?ουσίασης, τότε βÏ?είτε Ï„Ï?όπο να το κάνετε εÏ?κολο στη μνήμη. Είναι σημαντικό να Ï€Ï?οσπαθήσετε να δημιουÏ?γήσετε καλές, σÏ?ντομες, ενδιαφέÏ?ουσες ιστοÏ?ίες ή παÏ?αδείγματα που θα υποστηÏ?ίξουν τα βασικά σημεία της παÏ?ουσίασης σας.

ΕπιπÏ?όσθετα, θα είναι χÏ?ήσιμο να βλέπετε όλη την (πχ.) 30λεπτη παÏ?ουσίασή σας σαν μια ευκαιÏ?ία να “πείτε μια ιστοÏ?ία”. Οι καλές ιστοÏ?ίες έχουν ενδιαφέÏ?ουσα και σαφή αÏ?χή, Ï€Ï?οκλητικό και ενδιαφέÏ?ον μέσο, και ένα καθαÏ?ÏŒ και λογικό συμπέÏ?ασμα. Έχω δει πολÏ? καλές (ίσως όχι σπουδαίες) παÏ?ουσιάσεις, με μέτÏ?ια γÏ?αφικά και μέτÏ?ια δομή, αλλά ήταν πολÏ? αποτελεσματικές γιατί ο εισηγητής χÏ?ησιμοποίησε σχετικές ιστοÏ?ίες με ένα καθαÏ?ÏŒ, συνοπτικό Ï„Ï?όπο ώστε να υποστηÏ?ίξει τα επιχειÏ?ήματά του.

Αυτοπεποίθηση – Πως να την αποκτήσετε

Όσο πεÏ?ισσότεÏ?ο έχετε οÏ?γανώσει το υλικό σας και έχετε δουλέψει το πεÏ?ιεχόμενό σας, τόσο λιγότεÏ?ο νευÏ?ικοί θα είστε. Αν έχετε ξοδέψει χÏ?όνο να χτίσετε τη δομή του πεÏ?ιεχομένου σας, να σχεδιάσετε τα υποστηÏ?ικτικό υλικό σας με Ï„Ï?όπο επαγγελματικό, τότε λίγος χώÏ?ος θα έχει απομείνει για νευÏ?ικότητα για άγχος. Και τέλος, αν έχετε κάνει μια “Ï€Ï?όβα” της παÏ?ουσίασης με έναν υπολογιστή και έναν Ï€Ï?οβολέα (ή κάτι αντίστοιχο) αÏ?κετές φοÏ?ές, κάθε ίχνος άγχους θα εξαφανιστεί.

Αν ξέÏ?ουμε καλά το υλικό μας και έχουμε τεστάÏ?ει τη Ï?οή του, αν ξέÏ?ουμε ποιά διαφάνεια ακολουθεί κάθε φοÏ?ά, και έχουμε Ï€Ï?οβλέψει τις πιθανές εÏ?ωτήσεις τότε έχουμε κάνει σημαντικά βήματα στην κατάκτηση της απαÏ?αίτητης αυτοπεποίθησης.

0 Responses to “”



  1. Leave a Comment

Leave a comment